Return to site

Selviytymisopas projektikiireeseen 1/3

Osa 1: Alkukiire
Ruuveja ja ruuvimeisseleitä on erikokoisia ja -näköisiä. Niin myös tapoja ratkaista projekteissa vastaantulevia haasteita. Koska aina on kiire, mutta kiire ei ole samanlaista, tässä on listattuna omat selviytymiskeinoni kolmeen eri kiireeseen. Ensimmäisenä “Alkukiire".
Määritelmä: Projekti on päätetty aloittaa, saatavilla on joitain resursseja, sopimukset ja jonkinlainen käsitys tahtotilasta. Kiireen luo lukkoonlyöty aikataulu, joka on poikkeuksetta ja aina liian tiukka.
Miten selvitä: Vaikka olisi kuinka kiire, älä lähde soitellen sotaan. Kartoita sidosryhmät, varmista heiltä tehdyn sopimuksen vastaavan sitä mitä ollaan toteuttamassa, kaiva resurssit ja briiffaa ne. Tärkeintä on henkilö henkilöltä ymmärtää kunkin rooli aloitettavan hankkeen osalta ja tunnistaa heidän odotuksensa. Käymällä järjestelmällisesti läpi asiakkaan ja omien tekijöiden arviot saat kartoitettua mahdolliset ongelmakohdat. Kun riskit on ymmärretty ja kaikki tietävät mitä tehdään, voidaan aloittaa toteutus.
Työkalut: Business Model Canvas (vaikkapa https://canvanizer.com ), mahdolliset protot, flow chartit ja user storyt, sopimuksenlukutaito, kalenteri ja ripaus yhteistyökykyä. Selkeä checklista, jonka voit kasata esim Mindmeisteriin ( www.mindmeister.com ) vie jo pitkälle.
Seuraavana toteutuskiire. Jaottelin tämän kolmeen osaan, koska kenen mielenkiinto muka kestää viidenteen kappaleeseen saakka?